PRÁVĚ ČTETE

Nike – nejznámější fajfka na světě

Nike – nejznámější fajfka na světě


Mladý atlet studující management a byznys na Stanfordu, jeho starostlivý trenér s neustálými zlepšováky běžeckých bot, studentka designu, která je úplně švorc, a chlápek, jemuž se zdál podivný sen o antickém božstvu. Říkáte si, co z takového spojení může vzniknout? No přece Nike!

_dsc4138legíny – 951 Kč, tenisky – 1 989 Kč, podprsenka – 1 359 Kč

Ten mladík se jmenoval Phil Knight a dnes je z něj miliardář. Na prahu divokých šedesátek se neválel po loukách, ale studoval byznys, pobíhal po atletickém oválu a snil o velké budoucnosti. Jeho trenér Bill Bowerman věřil, že technologie mohou lámat rekordy, a neustále se snažil vytunit mu běžecké boty k dokonalosti. Jejich cesty se však po čase rozešly – podnikavý Phil se rozhodl dovážet boty z Japonska, kde byla levná a vyspělá výroba. Podnik se mu začal slibně rozjíždět a zanedlouho si vzpomněl na starého kouče, když ho oslovil s nabídkou na odkup bot. Bowerman byl nadšený a nakonec se oba dohodli, že se stanou rovnocennými parťáky. Tak vznikla značka Blue Ribbon Sports.


_dsc4181tílko – 1 149 Kč, legíny – 941 Kč, boty – 3 349 Kč

V roce 1971 si Phil a Bill řekli, že by progresivní značce slušela nová identita. A pěkně z gruntu – jak název, tak logo. To první si vzal do parády zaměstnanec Jeff Johnson, kterému se v noci před meetingem zdál zvláštní sen o antickém božstvu. A tak navrhl dát značce jméno podle starořecké bohyně vítězství Niké a rada souhlasně přikývla. Nové logo bylo životní šancí pro (nic netušící) univerzitní studentku Carolyn Davidsonovou. Frustrovaná designérka hudrovala uprostřed auly, že nemá dostatek peněz na vysněný kurz olejomalby a zoufale potřebuje brigádu. No a hádejte, kdo zrovna ten den na fakultě přednášel? Jasně, byl to Phil, který právě stál opodál a pohotově prohodil něco jako: „Ahoj, já jsem Phil. Ty nemáš dost peněz na ten kurz? Měl bych pro tebe brigádu. Obchoduju s teniskama a hodilo by se mi pár designů na letáky.“  Vzhledem k tomu, že se jí dost povedly, vzájemná spolupráce pokračovala dál a brzy přišla nabídka na návrh nového loga. Udělat něco jednoduchého a zapamatovatelného, co symbolizuje pohyb a sport. Tak znělo zadání, které bylo větší peklo, než by se mohlo zdát. Po dlouhých týdnech práce nakonec Carolyn políbila múza a vymyslela ikonický symbol fajfky, která představuje vítězství, pohyb a křídla bohyně Niké. Tehdy za něj dostala celých 35 dolarů a rozhodně netušila, že se právě zapsala do dějin designu i sportu zároveň.

_dsc4246tenisky – 1 462 Kč

Na ZOOTu najdete kolekci Nike, která ve vás probudí touhu vyběhnout ven a překonat sama sebe i ostatní. Hi-tech materiály této top značky vám budou dokonalým pomocníkem! Takže #proctonezkusit s legendární fajfkou na tenisce? Just Do It.

_dsc4327legíny – 1 189 Kč, tenisky – 2 809 Kč


Lukáš Žegklitz

Lukáš je ZOOTí copywriter, takže patří do řádu psavců. Ze všeho nejradši má cestování, asijské gastro a kinematografii v celé svojí kráse. V módě si nejvíc libuje ve streetwearu a athleisure, asi protože se ve volných chvílích rád projede na longu nebo zahází na koš.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

INSTAGRAM
Jak čtete ZOOT vy? #casopiszoot